sunnuntai 21. elokuuta 2011

Sosiaalinen media ja markkinointiviestintä

Ensimmäinen orientoivan tehtävän pohdinta käsitteli mainontaa. Vastaan opiskelijoitten blogimerkintöihin lyhyellä kommentilla ja kirjoitan tänne blogiin laajemmin aiheista.

Markkinointi & Mainonta -sivustolta voi tehdä hakuja 'sosiaalinen media' tai 'some'. Aihepiiri on ollut paljon esillä.

Esimerkiksi M&M-sivustolla Hanna Forsströmin vierasblogi 25.5.11 nosti esiin kaverisuosittelun:
"Sosiaalisen median verkkokauppa perustuu verkostoitumiseen ja ystävien sekä yritystä fanittavien henkilöiden suositteluun. Suosittelu on myös Socialnomicsin tekemän tutkimuksen mukaan huomattavasti uskottavampaa kuin mainonta ja miksipä tätä kiistämään. Tutkimuksen mukaan 78% ihmistä uskoo enemmän ystäviensä ja verkostojensa suositteluun yrityksen tuotteita ja palveluita koskien, kun taas mainontaan luottaa vaivaiset 14 . Maailma muuttuu ja niin myös shoppailu." 
Tupperware on käyttänyt samaa jo vuosikymmeniä. Kaverisuosittelu toimii. Ainakin itse voin tunnustaa, että luotan kavereihini enemmän kuin maksullisiin mainoksiin. Hankaluutena vain on, että mikään yritys ei voi hallita kaverisuosittelua.

Maksullisia blogeja on esimerkiksi yritetty ja kun palkkaa vastaan positiivisesti bloggaaminen on paljastunut, maine on mennyt saman tien, koska huono kello kuuluu some-verkostoissa kauas. Markkinointia.fi -sivustolla annetaan muutama nyrkkisääntö markkinointiin sosiaalisessa mediassa. Ohjeissa korostetaan samaa asiaa, jonka mainitsit eli vuorovaikutteisuus ja asiakassuhteen hoitaminen. Jos oikein äänekkäästi käy päälle ja tyrkyttää, kukaan ei kiinnostu.

Esimerkkejä tältä alalta? Mitä blogeja tms. kannattaisi seurata?

1 kommentti:

  1. Kovin harvat verkkokaupat Suomessa tarjoavat sosiaalisia toimintoja, ennenkaikkea käyttäjäarvioita suoraan omassa palvelussa. Niinpä suosittelut ja keskustelut siirtyvät muille foorumeille.

    Valitettavasti Googlen Shopping Search palvelu ei toimi vielä Suomessa (http://www.google.com/shopping). Hieman vastaavaan kuitenkin pyrkivät esim. http://www.hintavertailu.fi ja http://www.fruugo.fi

    Myös beta vaiheessa oleva Google-tarjoukset on varmasti mielenkiintoinen ja yhdistynee jollakin tavalla karttapalveluun tai jopa Google Plussaan: https//www.google.com/offers

    VastaaPoista